למכירה שטח חקלאי: המשאב האיכותי שהולך ונעלם

למכירה שטח חקלאי

בעוד שהחיפזון הוא מהשטן אין ספק שבחיים לא פעם אנו מפספסים דברים טובים בגלל שאנו לוקחים את הזמן, זמן שלעיתים לא עומד ברשותנו. ובכן, כשמדובר בשוק הקרקעות, הזמן אוזל וכך גם הקרקעות. אל תפספסו השקעה מצטיינת

אנו חיים בעולם פרדוקסלי. מצד אחד, כשמדובר ברצונות שלנו, כולנו רוצים הכול מיד ועכשיו. מצד שני, כשאנחנו עוד לא בטוחים מה אנחנו רוצים אנו אוהבים להתמהמה ולקחת את כל הזמן שבעולם בציפייה שהצד השני ימתין בסבלנות. אז מה הבעיה עם הגישה הזאת? שלפעמים פשוט אין זמן, ואם תסלחו לנו על הקלישאה "מי שמהסס מפספס".  ובכן, בעוד שכשמדובר בתחום ההשקעות אין ספק שאסור "לרוץ" בחיפזון, לפעמים אין גם הרבה מקום ל"הליכה איטית" או לעמידה במקום, ושוק הקרקעות הוא הדוגמא המושלמת לכך. שלא תתבלבלו, לא מדובר כאן במשחקי אגו או בטקטיקה שיווקית, פשוט האמת המרה היא שהקרקעות בישראל הן משאב מוגבל שהולך ונעלם משנה לשנה, ואלמנט הזמן פשוט לא פועל לטובתנו. אז מדוע בכל זאת מומלץ לנצל את המומנטום ולהשקיע בקרקע חקלאית? במאמר זה נסביר ונפרט מדוע מדובר באפיק השקעה מצטיין שחבל לפספס.


משקיעים פוטנציאליים? הכירו את שוק הקרקעות בישראל

שוק הקרקעות מושך אליו משקיעים רבים מן הארץ והעולם וכבר שנים רבות שהינו נחשב לאחד מאפיקי ההשקעות המוצלחים בישראל. למעשה, הפיתוח של מדינת ישראל הולך יד ביד עם שוק הקרקעות מה שהופך אותו לבעל חשיבות עצומה ולאפיק השקעה מצטיין כאשר מדובר בהשקעה למטרת הפשרה והשבחה. לצערנו, כיוון ששטחה של מדינת ישראל הוא יחסית קטן ולא ממש ניתן "לייצר" או לייבא קרקעות מחו"ל, בכל שנה שעוברת ההיצע של המשאב החשוב הזה רק קטן. יותר מכך, כשמודבר בהשקעות פרטיות, רק כ-7% מהקרקעות מותרות לכך וזאת בגלל שהן נמצאות בבעלות פרטית, וזאת לעומת 93% מהקרקעות שנמצאות ברשות מקרקעי ישראל. בנוסף לכך, אחד האלמנטים החשובים שצריך לדעת על הקרקעות בישראל הוא שכבר למעלה מ-20 שנה הן מציגות עליית ערך, כך שערכה של ההשקעה צפוי לעלות באופן אורגני סימולטני לעליית הערך של הקרקעות.


שטחים חקלאיים להשקעה מניבה

בעוד שהאדמות בישראל נחשבות לאפיק השקעה מצוין ובסיכון נמוך, עדיין מאוד חשוב להבין באיזו קרקע להשקיע כאשר קרקעות חקלאיות צהובות נחשבות למומלצות ביותר. אך מה זה אומר שעומד למכירה שטח חקלאי? האם זה אומר שהוא אוטומטית שטח שמומלץ להשקעה? התשובה היא לא. בפועל, שטחים חקלאיים שנחשבים להשקעה טובה הן שטחים שנועדו להפשרה ושטחים המסומנים בצהוב והינם מוגדרים מראש לצורכי מגורים במסגרת התב”ע (תכנית בניין עיר). למעשה שטחים חקלאיים אסורים לבניה על פי חוקי מדינת ישראל אלא אם מפשירים אותם ומשנים את ייעודן. הליך ההפשרה הוא תהליך בירוקרטי ממושך שבו נבחנת לעומק תוכנית המתאר של הקרקע ולאחר אישור התוכנית, הקרקע מסווגת מחדש. אז מדוע בכלל מומלץ להשקיע באדמות חקלאיות לפני שהופשרו? ובכן קודם כל יש לציין שמחירן של קרקעות חקלאיות הוא נמוך יותר משמעותית מקרקעות מופשרות וקרקעות לבניה, כך שהמשקיעים לא נדרשים להשקיע הון עצמי גבוה ומוגזם שמגדיל את סיכון ההשקעה. בנוסף, למרות שהליך ההפשרה עלול לקחת זמן מה ואינו מתבצע מהיום למחר, פקטור הזמן אינו מוריד מערכה של הקרקע, ואינו מזיק להשקעה. מדוע? גם מכיוון שכפי שציינו, ערכן של הקרקעות בישראל כבר שנים מציג עלייה אורגנית, וגם מכיוון שככל שהליך ההפשרה מתקדם ערכה של הקרקע עולה באופן משמעותי. לא פחות חשוב, בעל הקרקע יכול למכור את הקרקע בכל שלב שהוא בוחר.

 

כאשר עומד למכירה שטח חקלאי, מדוע חשוב לא לבזבז זמן ומהם היתרונות של רכישת הקרקע?

כפי שציינו, כשמדובר בקרקעות, ההיצע הוא מאוד קטן, ובמיוחד ביחס לביקוש האדיר שיש כיום לקרקעות. יותר מכך, ניתן לומר שמדובר במצרך נדיר ומניב שלא יעמוד לרשותנו לעד. לכן, כאשר עומד למכירה שטח חקלאי מאוד לא מומלץ להתמהמה עם רכישת הקרקע. חשוב לבחון את השטח לעומק ואף כדאי להסתייע במשווקי קרקעות מקצועיים, אך אם מדובר בקרקע חקלאית שעונה על כל הקריטריונים של השקעה מוצלחת, רצוי מאוד להגיע להחלטה כל עוד ניתן להשקיע. אך מה היתרונות של השקעה בשטח חקלאי? ובכן, קודם כל השקעה בקרקע יכולה להעניק למשקיע תשואה פוטנציאלית גבוהה, וכפי שוודאי אתם יודעים, כל משקיע מעוניין בתשואה גבוהה. בנוסף, משקיעים שמחליטים להמתין בסבלנות להליך ההפשרה והוצאת תוכנית המתאר לפועל, עלולים בעתיד להפוך לבעלים של נכס מגורים חדש, וזאת כאשר ההשקעה הראשונית  נמוכה במאות אחוזים ממחיר דירה ממוצעת בישראל (2 מיליון ש"ח ויותר-תלוי באזור!). כמו כן, כיוון שהביקוש לקרקעות הוא גדול, סיכון ההשקעה הוא נמוך, וניתן יהיה למכור את הקרקע במהירות רבה יחסית ובמחיר רווח. יתרון נוסף ומשמעותי מאוד הוא שהשקעה בקרקעות יכולה למנוע שחיקה של הכסף. בעוד שבבנק אנו לא מקבלים תמורה לכסף שיושב בחשבון, דבר שמחליש אותו ומוריד מערכו בעקבות עליית המחירים,  עליית הערך של הקרקע מגנה על דמי ההשקעה שלנו מפני שחיקה ואף מייצרת ערך בכל שנה. 

 


מעוניינים לדעת האם עומד כרגע למכירה שטח חקלאי? הכירו את קבוצת שדות

קבוצת שדות היא אחת מחברות הנדל"ן המובילות בארץ המתמחה בשוק הקרקעות בישראל. צוות המומחים של הקבוצה מלווה כל לקוח באופן אישי בעסקה לרכישת קרקע ומקפיד באדיקות על תהליך של שקיפות ומקצועיות בסטנדרטים גבוהים ביותר. עם מוניטין משובח ורזומה עשיר של השקעות מצטיינות בקרקעות, מדובר בצוות שמאוד מומלץ שיהיה לצידכם לאורך התהליך כדי שתעשו השקעה בטוחה ומניבה.

מעוניינים במידע נוסף? קבוצת שדות מזמינה אתכם לשיחת ייעוץ בחינם ללא כל התחייבות להמשך התהליך.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מעוניינים במידע נוסף וייעוץ?

מצוין! | השאירו פרטים ונשוב בהקדם:

עשוי לעניין אותך