קרקע חקלאית להשקעה – כך תבצעו את הרכישה בביטחון מלא וסיכון מינימלי (מדריך מקיף)

קרקע חקלאית להשקעה

חושבים לרכוש קרקע חקלאית להשקעה אך חוששים? מובן לחלוטין. יחד עם זאת, כאשר מדובר בקרקע חקלאית, מדובר בהשקעה סולידית ובסיכון נמוך שיכולה להניב לכם ולילדכם עתיד כלכלי טוב יותר. אז כדי להקל עליכם וכדי שתעשו החלטה שקולה ומושכלת, חשבנו שתדעו כמה וכמה דברים על שוק הקרקעות בישראל. 

ההחלטה לבצע מהלך השקעה היא אף פעם אינה קלה. החששות, הפחד להפסיד כסף, והשיקולים השונים והרבים גורמים לנו לקושי לא מבוטל להביט על הנתונים בצורה אובייקטיבית, ובמיוחד שיש לנו משפחה ומחויבויות. יחד עם זאת, אם נחליש לרגע את רעשי הרקע, ייתכן ונגלה שלא רק שהפחד שלנו אינו מוצדק, אלא שהחששות שלנו הן אלו דווקא שמונעות מאתנו לסלול עתיד כלכלי טוב יותר. אז כיצד בכל זאת נדע לעשות את הצעד? התשובה היא ידע והבנה מעמיקה של אפיק ההשקעה שאותו אנו שוקלים. ובכן, כשמדובר בשוק הקרקעות ובפרט בקרקע חקלאית להשקעה, יש כמה עובדות חשובות שבהחלט יקלו עליכם לכם לעשות את הצעד הראשון ואנו כאן כדי להסביר ולפרט אותן. כמו כן, תמיד כדאי לזכור שכדי להרוויח צריך לפעול. כפי שוודאי אתם יודעים, העולם לא מחלק מתנות לאלו שמחכים או ממתינים במקום. אז ללא מילים נוספות, בואו נתעמק ונרחיב על אפיק ההשקעה הסולידי ביותר בישראל, רכישת קרקע להשקעה.

 

מדוע קרקעות להשקעה נחשבות להשקעה בסיכון נמוך? 

היתרון המובהק בהשקעה בקרקעות זה שבישראל ערכן של הקרקעות נמצא בעליית ערך תמידית, ולכן כאשר אתם משקיעים את כספכם בקרקע, הכסף גם מוגן ומאובטח בדיוק כמו בבנק, וגם ממשיך לצבור ערך משמעותי. למעשה, כאשר הכסף שלכם נשמר בבנק,  לא רק שהוא אינו מייצר רווח, אלא גם ערכו יורד ונשחק. מה המשמעות של כך בטווח הארוך? שאם אנכם יכולים להרשות לעצמכם דירה בהווה, כנראה שגם לא תוכלו לעשות זאת בעוד חמש שנים. לא פחות חשוב, רכישת קרקע הופכת אתכם ל"בעלי הבית", והנכם יכולים למכור אותה בכל שלב בדיוק כמו נכס נדל"ני, ללא צורך באישורים או בתלות של גופים חיצוניים. סיבה נוספת וכנראה החשובה ביותר, בישראל לא קיימים אפיקי השקעה עם סיכון נמוך ופוטנציאל רווחים גבוה כמו השקעה בקרקעות, וקרקע פרטית היא "המוצר" היחידי שמייצר עליית ערך משנה לשנה ומעניק פוטנציאל רווח עצום על ההשקעה שלכם. כמו כן, חשוב לציין, שבישראל כ-93% מהקרקעות שייכות לרשות מקרקעי ישראל, ורק כ-7% מהקרקעות נמצאות בבעלות פרטית, מה שהופך אותן למשאב נדיר, ובמיוחד לעומת הביקוש העצום והגובר אליהן. במילים אחרות? אם הנכם חוששים שלא תצליחו למכור אותן, הסירו דאגה מליבכם.

 

אז האם קרקע חקלאית להשקעה היא טובה ובטוחה יותר מקניית דירה?

ובכן, אם נביט על שוק הנדל"ן המקומי בעשור האחרון נראה שקיימת עליית מחירים קבועה, ושהמחירים פשוט יצאו מכלל שליטה. לכן, למי שיש כבר דירה יכול ליהנות מתשואה גבוהה על ידי השכרת הנכס או ממכירת הנכס בעלות גבוהה, אך למי שמעוניין לרכוש דירה, זקוק להון לא מבוטל או לחילופין ליכולת כלכלית לעמוד בתשלומי המשכנתא והריביות שגם הן המשיכו לעלות בעקבות האינפלציה. אז האם בעלות על דירה היא יתרון? בהחלט, אך בימינו לרוב תושבי ישראל זה כמעט ובלתי אפשרי לרכוש נכס ועל כמה וכמה כאשר הם נדרשים למלא מחיר מלא. רק לכדי להסביר את אוזניכם, מחיר דירה ממוצעת בישראל עומד על כיותר מ-1.8 מיליון ש"ח והוא צפוי בעתיד להגיע בקרוב ל-2 מיליון. לעומת זאת, בהווה שוק הקרקעות מציע טווחי מחירים של קרקעות הרבה יותר נוחים ומאפשרים לאזרח הממוצע, ומעניק את היכולת ליהנות בעתיד מדירה חדשה, בין אם מדובר בדירה בפרויקט הדיור שיבנה על הקרקע, ובין אם מדובר במכירת הקרקע בעתיד שתניב לו את הסכום הנדרש לרכישת דירה בישראל. בנוסף, חשוב לציין שעלויות ההשקעה באדמה חקלאית הן נמוכות יותר מאשר בקרקעות לבנייה (מכיוון שעוד נדרש לבצע את הליך ההפשרה), מה שאף משתלם למשקיעי נדל"ן עוד יותר. 

 

אך מהי בכלל קרקע חקלאית להשקעה?

קרקעות חקלאיות הן למעשה קרקעות שנמצאות בהליכי הפשרה או שכבר הופשרו בעבור ייעוד מחדש עבור פיתוח דיור. בואו נסביר, בניגוד לקרקעות לבנייה שייעודן הראשוני והעיקרי הוא שטח לבנייה, קרקעות חקלאיות מופשרות הן מגרשים חקלאיים שעברו סיווג מחדש משימוש חקלאי למטרת בנייה ופיתוח על הקרקע. בפועל לקרקעות אלה יש כבר תוכנית השבחה מפורטת וכאשר הן מקבלות אישור הפשרה סופי, ניתן להתחיל ולבנות עליהן.  

 

מהו הליך הפשרה ומה אם תקופת הפשרת הקרקע תהייה ארוכה מהמצופה?

הליך הפשרה הוא תהליך בקשה להפשרת קרקע, והוא דורש הצגת תוכנית מתאר מפורטת של פיתוח הדיור. התהליך עצמו כרוך בלא מעט בירוקרטיה לרבות שימוע ציבורי, וועדות מקומיות וארציות, ובקשה להיתרים ואישורים מהרשויות המקומיות ומהממשלה. האם הוא יכול להימשך זמן רב? התשובה היא כן, יחד עם זאת, כיוון שקיים מחסור עצום בדיור בישראל, הממשלה מעודדת הפשרת קרקעות חקלאיות פרטיות ונוטה להקל על התהליך. ועדיין, כיוון שמשקיעים רבים חוששים מעיכובים, חשוב לציין שזמן ההמתנה אינו יכול להזיק לכם או להשקעה. נהפכו, כפי שציינו ערכן של הקרקעות ממשיך לעלות עם הזמן ולכן כספי ההשקעה שלכם גם שמורים ומוגנים אך גם ממשיכים לצבור ערך במקביל לעליית ערך הקרקע. מעבר לכך, הנכם יכולים למכור את הקרקע בכל עת, גם בזמן הליך ההפשרה ולהנות ממכירת הקרקע במחיר ברווח.

 

כיצד מאתרים קרקע חקלאית להשקעה?

ובכן, איתור קרקעות מניבות זו לא משימה פשוטה ולכן מאוד מומלץ לפנות אל חברת שיווק קרקעות מובילה שתאתר עבורכן מגרש חקלאי למכירה העונה על הצרכים שלכם הן מבחינת מיקום והן מבחינת תקציב. מעבר לכך, לחברות המתמחות בשוק הקרקעות יש לא מעט קרקעות שכבר נמצאות הליכי הפשרה, וכמובן אדמות מופשרות שעומדות להשקה ומוכנות להוצאת תוכניות הבנייה לפועל. לא פחות חשוב (ואם תשאלו אותנו הכי!), צוות המומחים שעוסקים בשיווק קרקעות יעניקו לכם סיוע מקצועי חשוב בתהליך של עסקה לרכישת קרקע, ויעזור לכם גם ברמה המקצועית אך גם באלמנטים המשפטיים הכרוכים בביצוע העסקה. 

 

מה חשוב לדעת כשמבצעים רכישת קרקעות ומהם המושגים שתיתקלו בהם וכדאי להכיר בתהליך רכישת קרקע?

  1. מחירים ומגמות – עוד לפני שהחלטתם אם הנכם מעוניינים להשקיע בקרקע מאוד חשוב שתכירו את מחירי השוק לרבות המגמות הנוכחיות, עליית ערך הקרקע בעתיד, תשואה פוטנציאלית, וכדומה.
  2.  הגדרת יעדים – עליכם להגדיר לעצמכם וכמובן למשווקים את הציפיות ואת יעדי ההשקעה הרצויים שלכם (תקציב, מיקום, צפי, החזר השקעה וכן הלאה). מעבר לכך שזה יסייע לחברת שיווק הקרקעות להציע לכם את הקרקעות המתאימות, זה גם יסייע לכם להבין מהן האפשרויות העומדות בפניכם בעתיד כגון האם הנכם מעוניינים להשקיע בקרקע למטרת פיתוח דיור והשכרת או מכירת הנכס בעתיד או כדי להתגורר בדירה לאחר הבנייה. כמובן שעליכם להחליט האם אתם מעוניינים בקרקע מופשרת, או בקרקע שנמצאת בהליכי הפשרה.

     

  3. בקשת תקן 22 – תקן 22 שאושר בשנת 2014, על-ידי מועצת שמאי המקרקעין מטעם משרד המשפטים, נועד להגן עליכם כמשקיעים מפני הבטחות שווא ולייצר שקיפות בכול הנוגע למצב הקרקע במועד רכישתה. התקן הוא דו"ח המפרט את מצבה המשפטי והתכנוני של הקרקע, כולל שוויה, גבולותיה ומגבלותיה, והכי חשוב האם תוכנית הייעוד לקרקע אכן ניתנת לביצוע.

     

  4.  חתימת העסקה והעברת בעלות – העברת הבעלות על הקרקע היא אחד הדברים החשובים ביותר וזה כרוך בהליך משפטי הנקרא "רישום העברת הבעלות" הנעשה בלשכת רישום המקרקעין ברשות מקרקעי ישראל. למסמך משפטי זה יש משקל עצום וזה קריטי שהוא ינוסח היטב ובצורה יסודית ומדויקת למקרה שאי תתעורר מחלוקת משפטית הנוגעת לחוקיות הבעלות שלכם על הקרקע. לכן, חשוב שתסייעו בייעוץ משפטי ושההסכם ייבחן היטב על ידי עורך דין שמלווה את העסקה מתחילתה ועד לרישום הנכס על שמכם.


מעוניינים בקרקע חקלאית להשקעה ורוצים ליווי של אנשי מקצוע מובילים? קבוצת שדות לשירותכם

קבוצת שדות שהוקמה על ידי מומחים בתחום השקעות נדל"ן מביאה עמה שילוב מדויק של מקצועיות ויכולת זיהוי הזדמנויות להשקעה במינימום סיכון בתחום הנדל"ן בישראל ובעולם. הצוות המקצועי של קבוצת שדות מלווה כל לקוח באופן אישי ומאתר קרקעות עם פוטנציאל השבחה המביא עמו עליית ערך של מאות אחוזים. לכן, עם ניסיון של שנים, מאות לקוחות מרוצים ברחבי הארץ, ואמינות מוכחת וללא דופי, קבוצת שדות וצוות המומחים שלה הם בדיוק האנשים שאתם רוצים לצידכם מתחילת התהליך ועד סופו.  

רוצים לשמוע מידע נוסף? קבוצת שדות מזמינה אתכם לשיחת ייעוץ ללא תשלום, ולהכיר לעומק את האפשרויות העומדות לרשותכם. 

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מעוניינים במידע נוסף וייעוץ?

מצוין! | השאירו פרטים ונשוב בהקדם:

עשוי לעניין אותך